ES - Shadow - Sundance - Duster - CSX

výrazy, pojmy, vysvětlivky, zajímavosti

P-Bodies:    skupina modelů Chrysler Corporation - Chrysler ES, Dodge Shadow, Plymouth Sundance, Plymouth Duster a Shelby CSX.

Plymouth Sundance, Plymouth Duster:    jde o jeden a ten samý model. Duster je název předchůdce modelu Plymouth řady P-Bodies. Sundance je nový název této řady a názvu Duster se Plymouth nechtěl vzdát s komerčních důvodů, proto se na některých modelech často užíváno obou názvů.

Shelby CSX:    jako jediný nevyměnil při omlazení v roce 1990 přední masku. Dá se říct, že tato maska byla nadčasová a stává dodnes vzorem pro tuning všech značek a modelů.

-vvč-

Autorádio

- verze autorádia 1990-1994 - vlevo stereoradio+tape, vpravo stereoradio+cd.

Autorádio Chrysler je velmi kvalitní. Nenadchne designem, ale je plně praktické a jednoduché. Přes tlačítko SET nastavíte stanice do 5 pamětí. Nechybí ani automatické naladění stanic do pamětí přes tlačítko SCAN. Basy a hloubky jsou na ekvalizeru. Na reproduktory přední/zadní a levé/pravé je sdružený ovladač. Přepínání zobrazení čas/frekvence stanice přes tlačítko TIME/PROG. Dírky H a M na nastavení času za pomocí tužky. Víc nepotřebujete. CD i kazety umí přesouvat o skladbu dopředu i vzadu. Na horní fotce je model 1990-1994. Jedinou nevýhodou tohoto autorádia je, že frekvenci při ladění posouvá jen v liché stupnici, takže stanice 93,4 - 103 - 106 prostě nenaladíte. V prostoru středového panelu zabírá 1,5 násobek proti běžnému autorádiu. Informace na display svítí v zeléné barvě, svit se ztlumí automaticky se zapnutím světel. Tento model najdeme i v řadě H-Bodies. Na vymoženosti jako je připojení CD-měniče, nebo přehrání CD s mp3 zapomeňte, jste v 90' letech minulého tisíciletí...

V modelech 1987-1989 (1990) je autorádio ještě jednodušší, viz foto dole. Rozdíl je v ekvalizeru, který nabízí jen možnost regulace basy/výšky. Dále je absence sdruženého ovladače, ten nahrazují dvojté otočné ovladače. Volume otočný ovladač má druhý kroužek - prstýnek, který se otáčí zvlášť a ovládá reproduktory levé/pravé. To samé je na otočném ovladači ladění frekvence, kde prstýnek ovládá přední/zadní.


- verze autorádia 1987-1989 - vlevo stereoradio, vpravo stereoradio+tape.

 Pozn. V našem Dodge Shadow máme starší verzi tohoto autorádia - stereoradio+tape - a i přes nedostatek s lichou stupnicí, jsme neměli potřebu ho měnit. Na ovládání je opravdu velmi jednoduché, se signálem není problém. Kazety už jsou sice trochu mimo mísu, takže ani netuším jestli přehrávač vůbec funguje.

-vvč-

Ventilace

- ventilace 1987-1994 -

Chrysler dopřál P-Bodies automatickou ventilaci s klimatizací. Verze a ovládání ventilace je ve všech modelech stejná a nemůže snad už být ani jednodušší. Táhly se ovládá síla ventilace OFF až HI a teplota, kde je poloha RECIRC - uzavřená vnitřní cirkulace vzduchu. Tlačítky se ovládá směr proudění vzduchu: PANEL - palubní deska; BI-LEV - palubní deska/podlaha; FLOOR - skla/podlaha; Ikonka čelního skla - čelní a boční skla. A/C - zapnutí klimatizace, která v poloze A - automatické udržování nastavené teploty a v poloze C - Klimatizace. Jediné co je možno vytknout, že systém ventilace neobsahuje žádný filtr, takže všechno z venku jde dovnitř v plné síle.

- výhřívání zadního skla 1987-1994 -

Nad panelem ventilace nechybí vyhřívání zadního skla. Jednoduché ovládání, při vypnutí motoru nebo po cca 15 minutách se automaticky vypne.

Pozn. Náš Dodge Shadow za celých 20 let provozu, nepotřeboval žádné seřízení ani opravu ovládání ventilace, což je opravdu uctýhodné 

-vvč-

AutOmatická převodovka

Automatické převodovky v P-Bodies jsou dva typy. 3-rychlostní nebo 4-rychlostní. Všeobecně je známo, že americké automatické převodovky patří mezi ty nejlepší na světě.

My máme v Shadow 3-rychlostní v kombinaci s motorem 2.5L (bez turba). Letos (2010) má náš Shadow najeto poctivých 235.000 km a s převodovkou jsme nezaznamenali jediný problém. Je absolutně bezúdržbová a i když jsme nechali vyměnit převodový olej na 185.000 km, bylo nám řečeno, že to není třeba. Řadí velmi hladce a pokud prudce neakcelerujete, prakticky necítite, kdy automat řadí.

Snad jen opravdu pro neznalce upřesním znaky na panelu 3-rychlostní automatické převodovky P-R-N-2-1: P - parking, v převodovce zablokuje otáčení hnané nápravy; R - rearward (drive rearward), zpětný chod; N - neutral; chod bez pohonu nápravy, tzn.neutrál; 2 - řadí jen do 2 rychlostního stupně, používá se v kopcích nebo při zátěži; 1 - řadí jen 1 rychlostní stupeň, používá se v kolonách při popojíždění. Stupeň 2 a 1 není potřeba prakticky volit, protože automat si poradí s jakoukoliv rychlostí a zátěží sám. Snad jen při jízdě do kopců je dobré navolit za 2, aby automat nepodtáčel motor. U 4-rychlostní automatické převodovky je P-R-N-3-L: nahrazuje pro jízdu do kopců stupeň 3 a pro jízdu v kolonách stupeň L.

Automat udržuje chod motoru v otáčkách v rozmezí od 1.500 - 3.000 otáček. V běžném provozu nemáte šanci se s otáčkami motoru dostat nad 3.000-3.200. Při sešlápnutí plynového pedálu až na podlahu, se aktivuje takzvaný kick-down. Což je aktivace, zjednodušeně řečeno, krizového programu převodovky. Jde v podstatě o okamžité zvýšení výkonu bez ohledu na otáčky motoru, takže u některých automatů při kick-down vyletí otáčky i nad 6.000. Vzhledem k tomu, že se jedná o akci, kterou nepotřebujete často, motoru to nijak neuškodí. Využijete ho jen u předjíždění, když potřebujete urychlit akci.

Pzn. U našeho Shadow jsme zaznamenali jen drobný problém u hadičky, která vede z převodovky do chladiče. Tato hadička byla uvolněná po trablech s chladičem a unikal z ní převodový olej. Po čase automat přestával řadit. Vše se odstranilo utáhnutím sponky hadičky a tím zabránění úniku oleje a doplněním převodového oleje do převodovky.

Pzn. KICK-DOWN samozřejmě využijete při akceleraci, když vás vyprovokuje naleštěná kára ve vedlejším pruhu při čekání na zelenou. Pokud také nevlastní automatickou převodovku, nemá šanci. I když odstartuje rychleji, při řazení z 1 na 2 zmizí za vámi, protože vaše kára stále tlačí na 1 a pekelně rychle.

-vvč-

© 2010 Všechna práva vyhrazena. Autor Vít Včeliš -vvč-

Vytvořte si www stránky zdarma!Webnode